divendres, 14 de novembre de 2014

Fenosa i la porcellana

3 octubre 2014- 28 de febrer 2015


La Fundació Apel·les FENOSA acull fins a finals de Febrer vinent una mostra sobre els vincles que l’escultor va tenir amb les Manufactures Haviland de Limoges, una de les fabriques de porcellana més importants del món. L’exposició narra l’ amistat de l’ artista amb la família Haviland, i recull les escultures  fetes d’ ençà dels anys 20 fins a la transcripció en  porcellana als anys seixanta de peces de petites dimensions.

Un dels aspectes més destacats de la mostra és la presència d’una sèrie de plats realitzats a començament dels anys 40, plens de sensibilitat i a la vegada amb un no desvetllat. Es coneguda la relació fraternal que Fenosa i Picasso varen tenir en els anys de l’ocupació alemanya de Paris. En aquesta època tots dos es veien a diari i seguien els esdeveniments de la Guerra. Fruit d’aquesta relació va ser l’execució d’alguns projectes compartit. 
Fenosa va retratar Picasso i aquest també a Fenosa. Tots dos retrats varen desaparèixer. Justament l’exposició FENOSA I LA PORCELLANA apunta una nova col·laboració. Fenosa va voler fer una vaixella per Picasso a finals de 1940. El fet de ser en plena Guerra no va facilitar les coses, ni finalment el projecte va reeixir. 

A la mostra veiem, però, dos plats amb la iconografia del colom amb una branca d’olivera al bec i quatre amb el tema dels clavells. A les cartes de Fenosa a la familia Haviland es parla d’aquests plats i s’esmenta que són peces “per Picasso”. Vol dir això que Picasso era el destinatari o que hi va tenir a veure amb aquestes obres. Pel que fa als clavells, aquests no són precisament les flors preferides per Fenosa, i si representen la cultura andalusa, d’on era originari Picasso.

Podria ser que fossin un homenatge al pintor. Una iconografia més picassiana és aquesta del colom de la Pau. Són aquests plats dibuixats per Picasso o ho són per Fenosa com un homenatge a Picasso?. De moment ens queda el dubte. Amb tota seguretat la data de 1941 no era molt escaient per encomanar a França una vaixella de porcellana, quan els nazis es passejaven per Paris i Picasso era subjecte de vigilància. 
Fenosa, però, va fer aquestes obres i les va conservar per plantejar-nos ara qui era l’autor i qui el destinatari.

http://www.fundaciofenosa.org/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada