La Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell presentarà entre el 10 d’octubre de 2020 i el febrer de 2021 una exposició sobre l’aventura de Joan Perucho i Joan Miró per instal•lar l’ any 1967 la Fundació Miró al Vendrell, un projecte que no va reeixir, però que va entusiasmar el poeta i l’artista fins que la ciutat de Barcelona va acollir la institució. La mostra s’insereix en els actes de l’Any Perucho i recorda els vincles de l’escriptor amb l’escultor Apel·les Fenosa, que són centrals per la seva instal·lació a Albinyana, prop de l’escultor.
En aquest entorn Joan Perucho va projectar amb Joan Miró instal·lar la Fundació Miró al Vendrell. L’exposició il·lustra aquesta aventura inèdita i desconeguda i suposa una recerca que aporta llums a l’Any Perucho, en un apartat completament desconegut i mai estudiat com ara. D’altra banda, atès que el Vendrell ha estat designada Capital de la Cultura Catalana 2020, s’amplia la difusió de totes les activitats que s’esdevenen aquest any 2020.
EL PROJECTE
L’ any 1965 Perucho va comprar la casa d’Albinyana gràcies a les
gestions dutes a terme per Apel·les i Nicole Fenosa. L’escriptor havia
conegut l’escultor d’ençà de la tornada a Catalunya l’any 1957 de
l’artista exiliat i havien congriat una estreta amistat. Des d’aquell
moment es trobaven al Vendrell i feien excursions per les comarques
tarragonines. Perucho va editar i escriure llibres i poemes sobre
Fenosa.
La mostra, que està comissariada per la Fundació
Apel·les Fenosa i compta amb la investigació de Josep Lluís Pascual, que
publica un llibre sobre aquesta aventura, centra l’ atenció en l’ any
1967, quan Perucho proposa a Joan Miró fer un museu monogràfic seu al
Vendrell. Perucho i Miró s’estimaven també, i l’escriptor va editar el
llibre Miró i Catalunya, i especialment el llibre de bibliòfil “Les
Essències de la Terra”. El projecte del Vendrell figura en moltes
biografies de tots dos de manera referencial, però a partir d’ aquesta
investigació es posarà llum sobre els detalls de la seva voluntat i de
com, finalment, no va reeixir.
El projecte ha implicat una recerca exhaustiva de la Fundació Miró de Barcelona, la de Palma, la Successió Miró, la família Perucho, els arxius municipals del Vendrell, els de la Diputació de Tarragona, els del Govern Civil de Tarragona i els de la família Coll.
Tot fa pensar que als inicis del 1967, Perucho i Casimir Coll, Alcalde del Vendrell, es desplacen a Mallorca per formalitzar el projecte. El pintor es mostra favorable. Una ubicació està pensada per la casa del Tancat de la Plana, del Vendrell, que en aquell moment ha estat adquirida per uns particulars que pretenen la seva parcel•lació. La casa és emblemàtica, ja que havia estat propietat del músic Benvingut Socias. Es tracta d’ una finca enorme, que permet la construcció de multitud d’habitatges. L’ Ajuntament pretén fer-se amb l’edifici i acollir el Museu Miró. La conclusió indica que el consistori no té capacitat per dur a terme el projecte i el propi Miró, aconsellat pels seus amics fidels, determina que ha de ser Barcelona la seu de la seva Fundació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada