La Via Augusta és coneguda
per ser l’eix vertebrador que comunicava, en sentit nord-sud, la capital de
l’imperi romà amb Gades (l’actual Cadis), el punt més
septentrional de la península Ibèrica. Aquesta via de comunicació, rep el seu
nom de l’emperador August qui va manar reestructurar-la i ampliar-la, però no
construir-la. L’emperador va dur a terme una sèrie de reconstruccions i
ampliacions d’una via ja existent i que, segons les fonts antigues, rebia el
nom de Via Heraclea, en record al
camí que l’heroi Hèracles havia fet
després de capturar els bous del gegant Gerió.
El que es van
trobar els romans en l’arribar a la Península Ibèrica l’any 218, fou
l’existència d’una xarxa viària que aprofitava majoritàriament els elements
naturals existents, com valls de muntanyes, cursos fluvials o vessants de
muntanyes. En territori català, la Via Augusta s’estenia des dels Pirineus fins
a Dertosa (actualment Tortosa), utilitzant l’espai que es crea entre dues
serralades paral·leles, la Litoral i la Prelitoral, el que coneixem com a
Depressió Prelitoral, per crear una via de comunicació que permetés, a més, la
comunicació cap a l’interior a través dels elements naturals abans esmentats.
Mapa de la xarxa de camins en època romana Font: Miquel Vives i Tort |
La Via Augusta,
construïda per soldats romans, originalment amb una finalitat estratègica i
militar, anà prenent paulatinament un paper important, també des de l’àmbit comercial,
administratiu o fiscal, i la mantingué al llarg dels anys, ja que encara durant
l’Edat Mitjana era emprada com a via de comunicació i, en molts casos,
esdevingué part del traçat de l’actual N-340.
Tram de la Via Augusta al seu pas pel Vendrell
Font: Ajuntament del Vendrell
|
El tram amb el què
comptem al nostre municipi no era el d’una gran via empedrada, ja que aquestes,
normalment, es limitaven a l’entrada de les grans ciutats o a llocs on el
desnivell o la humitat ho feien necessari. El més freqüent era que la
superfície de la via estigués composta de grava, que s’empiconava amb rodets de
pedra o troncs de fusta estirats per homes o animals per sobre de la calçada,
per aconseguir una superfície compacta i uniforme.
Si anem a les fonts
antigues, trobem que l’arquitecte i enginyer, Vitruvi, ens explica que després
de projectar una via, era necessari cavar una trinxera. Aquesta havia de
comptar amb una amplada d’entre cinc i set metres i una profunditat aproximada
d’un metre, dividit en capes que són, per ordre d’inferior a superior, les
següents:
- statumen. Capa de grans pedres. En alguns indrets n'hi havia prou amb anar
col·locant pedra esmicolada, disposada en capes, encara que en els
terrenys massa tous calia posar a cada costat una filera de troncs perquè
quedés subjecte al seu lloc.
- rudus. Era una capa de pedres més petites, còdols.
- nucleus. Consistia en una barreja de morter amb restes ceràmiques.
- summum dorsum, o pavimentum és la
part superior per on es circulava. Aquesta part podia ser de grava (el més
habitual) o bé de lloses planes.
Il·lustració amb les capes d'una calçada. Font: artifexbalear.org |
A més, les calçades
romanes acostumaven a tenir un pendent cap al costat perquè l’aigua de la pluja
no es quedés entollada a la superfície. Aquest pendent acabava en una rasa
(fossa) per on s’evacuava l’aigua.
Actualment, podem
observar la traça del camí perfectament des del Pont de França i el carrer de
la Cristina Baixa fins a arribar al Camí Ral. Allà, recentment, es va desfigurar
i destruir el camí amb la creació dels Bulevards, però, passats aquests, es
torna a reprendre i és on les marques d’empedrat al terra i del mil·liari són
més impactants. Comença aquí una ruta de quasi 2 quilòmetres a través del que
es considera una de les traces més ben conservades de l’antiga Via Augusta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada