dimecres, 3 de juny del 2020

L'entrada dels carlins al Vendrell



Carta de Benet Ramon Escofet a la seva esposa Dolors Soler.
Arxiu Comarcal del Baix Penedès. Fons Joan Ramon i Soler, Correspondència.
“Querida esposa. Como te tengo ofrecido en la mía de ayer, vuelvo a escribir algún tanto reposado, pero no del todo, por no haber podido dormir sino un poco en toda la noche, pues tenía los oídos llenos de tantos tiros y campana que no cesó durante las diez horas que duró la tormenta, lo mismo ha sucedido a muchos otros que también lo dicen, tal vez esta noche dormiré por las dos que he perdido.”

Així comença la carta que Bernat Ramon Escofet escrivia a la seva dona, Dolors Soler, el 5 de març de 1874. Unes hores abans, a la matinada del 3 al 4 de març, les tropes carlistes entraven a la vila del Vendrell. En la mateixa carta, unes línies més avall, Bernat Ramon li descriu l’estat en el què ha trobat la vila després del pas de les tropes, i diu:las casas quemadas enteramente pues sólo queda el solar, como son la casa de la Ramoneta delante de la carnicería – la de Antonio Cadernal – la de Pau Llaonet y la de la Clareta de la Plaza nueva, en estas casas no ha quedado ni un palmo de pared.”

Però de la presència carlista a la vila del Vendrell i a les seves rodalies, se’n tenen notícies des de gairebé els inicis de la Tercera Carlinada. De fet, al Diario de Villanueva del 4 de maig de 1872 es llegia: “Ayer corrió bastante válida la voz que se había levantado una partida carlista formada por individuos de la Bisbal, Albiñana, Velvey y otros pueblos de aquella comarca.

También se decía que se habían organizado dos pequeñas columnas que recorrieran el país en el trayecto desde nuestra villa a Vendrell y Vilafranca para prevenir cualquier tentativa por parte de aquellos.”

Les ciutats i pobles s’havien de preparar per fer front als atacs de les partides carlistes, els quals es mantingueren constants, guarnint, fins i tot, la població civil de l’armament necessari per defensar la seva vila. Al Diario de Tarragona del 3 de gener de 1873 es podia llegir: “Por la capitania general de este principado se han concedido 300 fusiles a la villa de Vendrell para atender a la defensa de las partidas carlistas, las cuales al ser repartidas entre los vecinos se publicó un bando por la alcaldia de dicho pueblo escitando a aquéllos a la defensa.”

Capçalera del Diario de Tarragona del 8 de març de 1874
Font: Hemeroteca Diari de Tarragona
I, malgrat que en un inici la premsa recollia la negativa dels habitants a prendre les armes per fer front als atacs, el 8 de març de 1874, el Diario de Tarragona narrava els fets ocorreguts durant la nit del 3 al 4 de març i descriu com “en el instante mismo que sonó la primera detonación reuniéronse unos 200 hombres de los que tenían fusil, y empezaron a levantar barricadas en todas las boca-calles de la plaza Nueva y puntos inmediatos a la Iglesia. Los carlistas iban a entrar en la plaza Nueva por las calles de Montserrat y del Teatro, más se encontraron que les disputaban el paso las barricadas de dicha plaza. En estas calles los defensores de las barricadas sostuvieron un vivo fuego contra los carlistas a quienes no permitieron avanzar hasta las tres de la madrugada, [...] Los defensores de estas se retiraron a la Iglesia, al edificio llamado del Micalot y al arco del Pardo.”

A mesura que les forces carlistes avançaven, saquejaven el que trobaven al seu pas i, ja a les quatre de la matinada, la mateixa crònica explica com ja tenen sota el seu domini la “casa del Ayuntamiento perforando las casas contiguas que tienen entrada por la calle del Mar”. L’atac es centrà contra l’església, on s’havien refugiat dones i nens, a més d’alguns homes que la defensaven. Finalment, van haver de capitular davant l’atac carlista i “desde este momento los carlistas quedaron dueños de todo Vendrell”.

Quadre d’honor dels milicians que van morir lluitant contra els carlistes el 4 de març de 1874. 

Arxiu Comarcal del Baix Penedès. Fons de l’Ajuntament del Vendrell.
Josep Romeu deixà també per escrit les seves vivències, a la primera pàgina d’un llibre que actualment es conserva al Museu Àngel Guimerà, i ens explica que “los muertos que hubo de parte de los carlistas son 103 muertos y 40 heridos y de la población 13 muertos y 1 herido. Los carlistas entraron en la población de Vendrell á las 12 de la noche y se marcharon á las 3 de la tarde y hicieron prisioneros y de pronto hicieron pagar para rescatar los prisioneros 3000 $”.

A més, en marxar, les tropes carlistes van manar fer un pregó on s’obligués a tots els homes a enderrocar les fortificacions “bajo pena de la vida” però, segons explica Josep Aixalà, el Govern Militar liberal convidà als vilatans a construir “torres artilladas formando un triángulo”, les quals serien defensades per tropes governamentals.


Plànol de les fortificacions del Vendrell per l’atac carlista, elaborat per Josep Gassó Castells el 1909. 
Arxiu Comarcal del Baix Penedès. Col. Montserrat Plana Güell.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada